Korhatáros kiállítás
2015. november 04. írta: Bazsa Mara

Korhatáros kiállítás

Mi jön ki abból, ha három világsztárt összeeresztenek, egy fedél alá tesznek és a témát a nőkre fűzik fel?

A három szupersztár neve külön-külön is turistacsalogató látványosság, festményeikért bomlik az egész világ. A téma, mi összefűzi őket pedig a nő. A kiállítás címe, Klimt, Schiele, Kokoschka és a nők, az Alsó-Belvedere ezzel rukkolt elő.

img_8323.jpg

A XX. század elejére megyünk vissza, jó száz évre, abba a korba, amikor a nőmozgalom már a szárnyait bontogatta, a genderkérdés kibontakozóban, az emancipáció alakulóban. A tárlat a három művész eltérő, sajátos, képi látásmódját, a nőkhöz fűződő bensőséges, ellentmondásos viszonyát mutatja. (Részletek, fentről lefelé, Gustav Klimt:Fritza Riedler, Egon Schiele: Edith Schiele in gestreiftem Kleid, Oscar Kokoschka: Martha Hirtsch képeiből.) img_8456.jpg

img_8343.jpg

img_8339.jpg

Akkoriban, amikor a három nagyság élt és alkotott, még nem volt egyenjogúság, a nőket nem illették meg ugyanazok a jogok, melyek a férfiaknak születésüktől fogva, alanyi jogon jutott. (Egon Schiele: Kardinal und Nonne) 

img_8383.jpg

Száz éve a nőknek semmi nem volt megengedett, legfeljebb, hogy szépek legyenek. Két megközelítés uralkodott akkoron, a nő vagy szajha, vagy madonna. Köztes állapot nem létezett. (Gustav Klimt:Tanzerin, részlet)

img_8414.jpg

A feminizmus inkább szitokszónak számított, nem volt benne valódi tartalom, a társadalom még csak barátkozott a feltörekvő női mozgalmakkal, az egyenjogúsággal, mint szóval, miközben a nagyok leghíresebb képei mind a nőkről szóltak. (Képek fentről lefelé:Gustav Klimt: Die drei Lebensalter der Frau, Egon Schiele: Edith Schiele in gestreiftem Kleid, Oscar Kokoschka: Elizaberh Reitler)

img_8374_1.jpg

img_8316.jpg

img_8336_1.jpg

Egészen más megvilágításba helyezi a műveket a téma, de kivált az, ahogy a három művész látásmódja egy-egy teremben egymásnak feszül. (Képek fentről lefelé: Gustav Klimt: Familie, Egon Schiele: Mutter und zwei Kinder III., Oscar Kokoschka: Mutter und Kind) 

img_8393.jpg

img_8386.jpg

img_8395_1.jpg

A tematika izgalmas, négy dologra fokuszál, az arcképekre, a párokra, az anyára és gyermekére, valamint az aktra, a szexualitásra. (Képek fentről lefelé: Gustav Klimt: Adam und Eva, Egon Schiele: Tod und Madchen, Oscar Kokoschka: Liebespaar mit Katze)

img_8410.jpg

img_8372.jpg

img_8368.jpg

Klimt, aki számtalan nővel bonyolódott kapcsolatba, ám mindvégig anyjával és nővérével élt, Schiele, kinek képeiről szinte süt az érzéki erotika, a szexualitás, és Kokoschka, aki számára a nő szinte kizárólag Alma Mahlerben testesült meg, igazán gazdag és széles aspektusban tárják elénk a női nemet. (Kép: Egon Schiele: Umarmung)

img_8360.jpg

Mind a három művész 50 alkotásával van jelen. A képek nemcsak itteniek, szerte a világból érkeztek, és valóban ritkán, talán még sosem voltak láthatóak, így egyben, egy helyen.

img_8434_1.jpg

Kurátorok: Jane Kallir, New York-i galérista és Alfred Weidinger, a Belvedere igazgatóhelyettese

A kiállítás 2016. február 28-ig látogatható 

Fotó: saját

Ha tetszett a poszt, csatlakozzon a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt    

 

A bejegyzés trackback címe:

https://becsifekete.blog.hu/api/trackback/id/tr788049442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása