Mi jön ki abból, ha három világsztárt összeeresztenek, egy fedél alá tesznek és a témát a nőkre fűzik fel?
A három szupersztár neve külön-külön is turistacsalogató látványosság, festményeikért bomlik az egész világ. A téma, mi összefűzi őket pedig a nő. A kiállítás címe, Klimt, Schiele, Kokoschka és a nők, az Alsó-Belvedere ezzel rukkolt elő.
A XX. század elejére megyünk vissza, jó száz évre, abba a korba, amikor a nőmozgalom már a szárnyait bontogatta, a genderkérdés kibontakozóban, az emancipáció alakulóban. A tárlat a három művész eltérő, sajátos, képi látásmódját, a nőkhöz fűződő bensőséges, ellentmondásos viszonyát mutatja. (Részletek, fentről lefelé, Gustav Klimt:Fritza Riedler, Egon Schiele: Edith Schiele in gestreiftem Kleid, Oscar Kokoschka: Martha Hirtsch képeiből.)
Akkoriban, amikor a három nagyság élt és alkotott, még nem volt egyenjogúság, a nőket nem illették meg ugyanazok a jogok, melyek a férfiaknak születésüktől fogva, alanyi jogon jutott. (Egon Schiele: Kardinal und Nonne)
Száz éve a nőknek semmi nem volt megengedett, legfeljebb, hogy szépek legyenek. Két megközelítés uralkodott akkoron, a nő vagy szajha, vagy madonna. Köztes állapot nem létezett. (Gustav Klimt:Tanzerin, részlet)
A feminizmus inkább szitokszónak számított, nem volt benne valódi tartalom, a társadalom még csak barátkozott a feltörekvő női mozgalmakkal, az egyenjogúsággal, mint szóval, miközben a nagyok leghíresebb képei mind a nőkről szóltak. (Képek fentről lefelé:Gustav Klimt: Die drei Lebensalter der Frau, Egon Schiele: Edith Schiele in gestreiftem Kleid, Oscar Kokoschka: Elizaberh Reitler)
Egészen más megvilágításba helyezi a műveket a téma, de kivált az, ahogy a három művész látásmódja egy-egy teremben egymásnak feszül. (Képek fentről lefelé: Gustav Klimt: Familie, Egon Schiele: Mutter und zwei Kinder III., Oscar Kokoschka: Mutter und Kind)
A tematika izgalmas, négy dologra fokuszál, az arcképekre, a párokra, az anyára és gyermekére, valamint az aktra, a szexualitásra. (Képek fentről lefelé: Gustav Klimt: Adam und Eva, Egon Schiele: Tod und Madchen, Oscar Kokoschka: Liebespaar mit Katze)
Klimt, aki számtalan nővel bonyolódott kapcsolatba, ám mindvégig anyjával és nővérével élt, Schiele, kinek képeiről szinte süt az érzéki erotika, a szexualitás, és Kokoschka, aki számára a nő szinte kizárólag Alma Mahlerben testesült meg, igazán gazdag és széles aspektusban tárják elénk a női nemet. (Kép: Egon Schiele: Umarmung)
Mind a három művész 50 alkotásával van jelen. A képek nemcsak itteniek, szerte a világból érkeztek, és valóban ritkán, talán még sosem voltak láthatóak, így egyben, egy helyen.
Kurátorok: Jane Kallir, New York-i galérista és Alfred Weidinger, a Belvedere igazgatóhelyettese
A kiállítás 2016. február 28-ig látogatható
Fotó: saját
Ha tetszett a poszt, csatlakozzon a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt