Ha a sörre, a borra, netán a snapszra szavaz, ki kell, ábrándítsam. Nemcsak Bécsben, de egész Ausztriában a kávét szeretik a legjobban.
Egy osztrák éves szinten átlagosan 8-9 kg kávét fogyaszt, fejenként és naponta majdnem három csészével iszik a lakosság 90%-a. Sok, de arra kevés, hogy a nagy kávéfogyasztó nemzetek top 10-es listájára felkerüljenek. Ez még Európában sem ment, pedig a bécsiek kávéfüggőek. Nem új keletű rajongás ez, és nem is furcsa egy olyan városban, mely a kávéházi kultúrájáról ismert világszerte. Ezt még az UNESCO is elismerte, amikor a bécsi kávéházakat, közülük legalábbis 48-at, melyek őrzik a régi tradíciókat és a kávéházi kultúrát különösen nagy becsben tarják, a kulturális világörökségek listájára felvette.
Ehhez képest micsoda szentségtörés, hogy megjelentek, és épp Bécsben, az első gyorsétkezdék és mobil kávés furgonok, melyek papírpohárba öntik a feketét.
Bécs egyébként nem arról híres, hogy sutba vágja hagyományait, és elsők között alkalmazkodik az új trendekhez. Az idők szava és a pörgős élet azonban kissé betett a ráérősen ücsörgős, tereferélős (kávéházi életnek) életvitelnek. Az olasz életérzés és a toszkán fíling a kis háromkerekű, retrós Vespa képében belopakodott a császárvárosba, papírpoharastól és mobil kávéházastól.
Komplett kávéházak ezek, csak kicsinyítettek. Az elsők pár éve jelentek meg, Hamburgból és Amszterdamból csenve el az ötletet, és ma már hozzátartoznak a városképhez. Flottul felszereltek, elnyelnek mindent, ami egy jó feketéhez kell.
Nincs is gond a minőséggel, finomra pörkölt kávébab, frissen darálva, alpesi víz Mariazellből, és a kiváló, strapabíró kávéfőzőben sincs hiba. Ennyi a kis Vespa titka. A körítés elég szimpla.
A választék nem eget rengető, de megvan benne minden alapvető. Legjobban a melange és a cappuccino fogy, ezt kedvelik a legjobban. Vízre itt hiába várunk, nem jár a kávéhoz, de különösebben nem is marasztalnak, mint az igazi kávéházakban. Veszed, viszed és iszod, ez a lényege.
Az Espressomobil, mely e műfajt Bécsben meghonosította, szakképzett baristákat alkalmaz, hozzáértő kezek főzik a kávét és szolgálnak ki. Így rém egyszerű kávéházat üzemeltetni. Nincs bérleti díj, csekély az élő munkaerő, és kipakolni sem eget verő.
Költségek persze itt is adódnak, fizetni a területért, ahol parkol a kicsi kocsi, azért kell. Bár többnyire mozgásban vannak, azért páran fix helyen állnak naphosszat. A beruházás így, lényegében egyszeri, igaz, az nem kicsi, 30 ezer euró körüli.
Hogy a biznisz nem lehet rossz, azért is gondolom, mert van már konkurencia, mely a Vespát másolja. A café+co Piaggio Ape furgonokon teríti a kávét, és megtévesztően hasonló kinézetre.
2002 óta október elseje az osztrákok kedvenc italának, a kávénak a napja országszerte. Ezt a kávé világnapja megelőzi, mert az ma van.
Fotó: saját
Ha tetszett a poszt, csatlakozzon a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt