Kerékpározni ma nagyon trendi és sikk, és erre Bécs rá is játszik. Ha lassan is, de afelé halad, hogy igazi kerékpáros várossá nője ki magát, és ne csak vizionálja autó nélküli belvárosát.
Arany dolguk van a két keréken közlekedőknek. Hol van már az idő, amikor a császárváros adót vetett ki rájuk, és a tulajdonosok évente 6 schillinget fizettek a városi vezetésnek. Itt, Bécsben a lakosság több mint negyede pattan naponta nyeregbe, nem csoda, ha ez a tömeg pihenne is útközben. Erre építi forgalmát a speciálisan kerékpárosoknak kialakított Das Radler kávéház, melyben egy helyen található szerviz és bár.
Egy teljes iparág épült erre a sportolási és közlekedési ágra. Nemcsak ruhákat, speciális felszereléseket, kesztyűket és fejfedőket árulnak, de a szervízhálózat is nagyra duzzadt. Miközben a megfáradt utas az egyenesen Nepálból érkező kávéját szürcsöli, a szerelő a biciklin a kisebb javításokat akár el is végzi.
De nem csak fizetős szervizek vannak. Zöld mentőangyalok is cirkálnak a városban, mindig más-más helyen bukkannak fel, és önzetlenül segítenek azokon, akiken kell. Tíz éve róják az utakat és számításaik szerint közel 20 ezer kerékpárt már fitt állapotba hoztak. Ráadásul áldásos tevékenységüket teljesen ingyen végzik. (fotó:net)
Az utak mellett infrastruktúráról is gondoskodnak, kerékpártárolók, legalább 35 ezer, ingyenes pumpák, és elektromos kerékpártöltők szinte minden fontos létesítmény előtt találhatóak. Előírás szabja meg az újonnan épülő lakóházakban a négyzetméterekre jutó biciklis parkolókat, a munkahelyeknél is ezzel számolnak, bár ott kevesebb parkolót ír elő a szabályzat, a sportlétesítményeknél és a fürdőknél pedig az öltözők száma dönt.
Kevés az a város, ahol olyan hosszú út áll a kerékpárosok rendelkezésére, mint Bécsben, annyi, mint innen Róma. 1270 km út épült kifejezetten a kétkerekűeknek és még nincs vége, folyamatosan épülnek, ráadásul kényelmesek és megkönnyítik a haladást ából bébe. Persze a lakosok kétszer ennyinek is örülnének. A városvezetésben helyet kapó zöldek ezért is hadakoznak, legújabb ötletük, hogy a Praterstrassén a bicajosok külön sávot kapjanak.
Hogy a kerékpárosok élete még kényelmesebb legyen, 2012-től járgányaikat a metrón is szállíthatják ingyenesen. Időbeli korlátok azért vannak, munkanapokon 9 és 15 óra között, és 18.30-tól, hétvégeken és ünnepeken viszont egész nap övék a terep. A rendelet az elektromos kerékpárosokra is vonatkozik. (Az ingyenes szállítás csak a metrón él.)
Legjobb dolga azonban azoknak van, akik beköltözhettek az első Bike City lakóházba, még 2008-ban. Ez attól különlegesebb, mint a többi, hogy itt 99 lakásra 320 tároló esik, és válogathatnak a lakók, hogy a földszinten hagyják-e járgányaikat, vagy a direkt erre a célra kialakított és megnagyobbított liften felszállítva, közvetlenül a lakásajtójuk elé teszik-e ki.
A földszinten szerelőműhelyt is kialakítottak és légpumpa is rendelkezésre áll, nehogy lapos gumival, vagy kiálló küllőkkel keljen útra a lakótárs.
A házban egyébként még wellness részleg is van, mely a kerékpározással szoros összefüggésben van. A mozgásban megfáradt, sportos lakókat szauna, Kneipp-taposó medence és pihenő szoba várja egy kis relaxálásra. A gyerekek és az idelátogató vendégek külön erre a célra épített helyiségben pihenhetik ki a nap fáradalmait.
Fotók: saját
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt