Nem éri meg bliccelni Bécsben
2015. május 05. írta: Bazsa Mara

Nem éri meg bliccelni Bécsben

Kivételt senkivel nem tesznek és elég gyakran ellenőriznek. A büntetés 103 euró, elég tetemes. Ebben már benne van a meg nem vett jegy ára is, ami egyébként egy alkalomra 2,20 euró, és egy irányba egy órán át jó. Legyen az metró, villamos, busz, vagy gyorsvasút, mindegyik közlekedési eszközön 60 percig ugyanazzal a jeggyel utazhatunk, feltéve, ha közben menetirányt nem váltunk. 

Az éves bérletet vásárlók napi egy eurót fizetnek a tömegközlekedésért Bécsben. Ezzel dotálja és ösztönzi is a város az itt lakó embereket, hogy minél többen vegyenek bérletet és használják a tömegközlekedési eszközöket. Ennek hála látványosan csökken a bliccelők száma és folyamatosan nő a bérletes, tavaly 650 ezren adták erre a fejüket. A gyerekes családok is jól járnak, a 6 év alattiak felnőtt kíséretében ingyen utaznak, a 15 év alattiak pedig a bécsi tanítási szünetekben, valamint vasár- és ünnepnapokon közlekedhetnek ingyen (a születésdátumát viszont igazolniuk kell). Jegyet valamennyi állomáson automatában, illetve forgalmasabb helyeken jegypénztárakban vásárolhatunk. A jegyeket, bármilyenek is legyenek, az utazás előtt érvényesíteni, lyukasztani kell.   img_0819.jpg
img_0874.jpgA turistáknak húzósabb az ár, de a menetjegy tényleg 60 percig áll. Használják is elegen. Napi 2,5 millió ember veszi igénybe az öffist, ahogy itt a tömegközlekedési eszközöket rövidítve nevezik. A cirka 937 km-es úthálózaton 5 földalatti, 28 villamos és 90 autóbusz vonal kínál kényelmes, stresszmentes utazást és célba jutást. Mintegy 180 ezer km távot tesznek meg naponta. Olyan, mintha 24 óra alatt 4,5-szer megkerülnék a földet, pedig csak Bécsben keringenek. img_0823.jpg

Tudta, hogy Bécsben működik a világ ötödik legnagyobb villamoshálózata, ami a város méretéhez képest egy kisebb fajta csoda? Összesen 225 kilométernyi pálya, mi az utasok kényelmét szolgálja. Pedig a fővárost nem is lakják olyan sokan, csupán 1,8 millióan, igaz ehhez hozzájönnek még az ingázók és az idelátogatók. Így nem csoda, hogy a 29 vonalon évente 293 millió az utasok száma. Az 500 kocsiból álló flotta 220 darabja igazi világszenzáció. A padló magassága alig 20 centis, ami a legalacsonyabbá avanzsálta. img_0726.jpg

img_0728.jpg

A régi, nosztalgiát árasztó szerelvényekhez is ragaszkodnak a bécsiek. Ezek azok a bizonyos E1 és E2 típusok, amilyenek Miskolcon is futottak, de az ottani közlekedésből már kiszorultak. 

img_0714.jpg

Ezek egyébként piros színűek, kivételt csak a nemrég üzembe állított Vienna Ring Tram képez. A negyvenéves, kiszuperálásra megért villamosok teljesen felvillanyozódtak, hogy új feladatot kaptak, turistákat szállítanak a Ringen körbe-körbe, LCD monitorral, fülhallgatóval felszerelkezve 8 euróért mutogatják az épületeket és a nevezetességeket. 

img_0721.jpg

A metrók naponta hajnal 5 órától 0.15-ig közlekednek, kivéve a hétvégeket és az ünnepeket. Akkor egész éjjel mennek, ezt megszavazták a bécsiek. A hálózat öt vonalból áll, de az ötöst ne keressük, annak megépítéséről a város még hezitál. Olyan régóta vitatkoznak róla, hogy közben megépült a 6-os. A metró, mint mindenütt, itt is közkedvelt, naponta mintegy 1,4 millió embert repít a helyére. 

img_0811.jpg

Trolit viszont hiába keresünk a zöld Bécsben, mely nagyon odafigyel a levegőszennyeződésre. Vannak viszont különleges e-buszok, egy újításnak hála, elsőként Európában. Számítások szerint évi 300 tonnával csökkenti a városra „engedett” szén-dioxid mennyiséget, a forradalmi megoldás lényege pedig az, hogy az a bizonyos szerkezet, melyet pantográfnak neveznek, az áramot a villamosoknak szánt áramvezetékről cseni el és nem igényel külön töltőállomást. Jelenleg két helyen járnak, és csupán 12 van a városban.

img_0777.jpg
img_0779.jpg

És beálltak az új Mercedes buszok is városszerte, Cirato névre keresztelve. Új dizájnnal ékesítve. 23 az újak száma, de jönnek továbbiak is a városba. 2016-ig a flotta felét ilyenekre cserélik, addig a régi buszok róják szorgalmasan köreiket. 

img_0862.jpg

És van S-Bahn is Bécsben, ez a HÉV-nek felel meg és városrészeket köt össze. Nagyobb távokat a bécsiek ezzel tesznek meg. (Egyébként a menetrend szerinti ÖBB vonatok városon belüli használatát ugyancsak egy utazásra érvényes jegyünk bánja.)

img_0828.jpg

Ahhoz persze, hogy ilyen színvonalon és ennyiért lehessen utazni, a városnak is mélyen a zsebébe kell nyúlni. Évi 500 millió euróval támogatják a közlekedési vállalatot, abban a reményben, hogy 2020-ig elérjék az egymilliárdos utasszámot és a tömegközlekedés részesedése a város vérkeringésében 40% legyen.

 

Fotó: saját

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt    

 

A bejegyzés trackback címe:

https://becsifekete.blog.hu/api/trackback/id/tr387430812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peszleg 2015.05.05. 22:14:05

Hááát, egy hónap alatt egyszer találkoztam ellenőrrel, egyébként meg van app androidra, amely megmondja, hogy épp hol van kontrol. Meg 60 Eur a kiskorú éves (sajna csak szeptembertől szeptemberig).

Pirx 2015.05.06. 12:58:48

A pantográf nem forradalmian új. A villamosok áramszedője az. A paralelogramma alakú.
http://hu.wikipedia.org/wiki/Pantográf#/media/File:Schynige_Platte_diamond_pantograph.jpg
http://hu.wikipedia.org/wiki/Pantográf

♔batyu♔ 2015.05.06. 13:10:40

Bizony, bizony, itt nincs olyan hogy a cigány ingyen utazik, mert ha kérik a jegyet az rasszizmus és csak baj lehet belőle.

Ezért inkább nem kérik.

átlátó 2015.05.06. 13:12:37

Narda és Schandorf között egy jó minőségű üzemi út szerű az összeköttetés, pár száz méter a határ...egy világ van közte.

KEDZDJETEK EL FÉLNI ! 2015.05.06. 13:13:37

"Az éves bérletet vásárlók napi egy eurót fizetnek a tömegközlekedésért Bécsben" Tehát kb. annyiba kerül a bérlet, mint Bp-en. Úgy, hogy kb. ötszörös munkabér költséggel dolgoznak a magyarhoz képest. Nagyszerű..

Józsi01 2015.05.06. 13:30:49

@A megvalósult amerikai ólom: Támogatja is rendesen a bécsi pogi hivatal őket.

arncht 2015.05.06. 13:41:09

A buszos kozlekedesrol nincs tul jo velemenyem, gyakran pontatlan es jar osszevissza. A metro nagyon jo...

keményen drogozó kisember 2015.05.06. 13:47:34

Bécsben mióta 60 percig érvényes a jegy? Korábban nem volt időkorlátja, csak annyi, hogy egy irányba utazhattál vele.

@Józsi01:
Ahogy a világ minden nagyvárosában támogatja a tömegközlekedést.
Kivéve Budapestet. Itt inkább lopnak helyette.

KEDZDJETEK EL FÉLNI ! 2015.05.06. 14:01:24

@Józsi01: No igen mondjuk ott nem volt egy Demszkyvel súlyosbított 20 év. 2010 óta legalább azt sikerült elérni, hogy egy ezressel csökkent a bkv bérlet ára..

VT Man 2015.05.06. 14:18:23

Budapesten 300 Ft egy jegy (10 db-os gyűjtőben).

Ha kétszer át kell szállni, akkor 900 Ft egy út, Ha csak egyszer, akkor 600.

Nem olyan drága ez a Bécs...

VT Man 2015.05.06. 14:19:19

@A megvalósult amerikai ólom:
" Úgy, hogy kb. ötszörös munkabér költséggel dolgoznak a magyarhoz képest. "

És a havi minimálbér ott 300 000 Ft (1000 EUR), abból kb. 10 éves bérlet kijön.

keményen drogozó kisember 2015.05.06. 15:18:50

@A megvalósult amerikai ólom:
Miért csak 1 ezressel, és miért csak a bérlet, a jegy miért nem?
És több mint 5,5 év alatt hogy a faszba nem lehetett bevezetni az időalapú jegyet?
(Nézd meg a prágai árakat.)

Szóval nem csak Demszkyt kéne szidni (mert őt egyértelműen kell), de a mostaniakat is, Vitézyvel az élen. Ők is elbaszták, amit el lehetett.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2015.05.06. 15:50:13

@VT Man: napi egy euró -> éves bérlet 365 euró a cikk szerint
10 db éves bérlet 3650 Euró, tehát ha igaz amit mondasz akkor 3650 Euró = 1000 Euróval.
Fasza, elgörbítetted a teret a hülyeségeiddel. :)

keményen drogozó kisember 2015.05.06. 16:17:22

@Hurrá Torpedó:
Mé pont a teret?

(Én az utat görbítettem el a múltkor, azóta körútnak nevezik. Na ezt adja össze az az Eisenstein vagy ki...)

Lordhell 2015.05.06. 20:10:36

Aki Bécsbe megy, és nem derogál neki a vasút, railjet hétévgi kirándulójegy aszem 10.000 ft, oda vissza+ bécsi 2 napos korlátlan jegy, a hülyének is megéri. Megnéztem 39 €

Beer Monster 2015.05.06. 21:14:23

"és a tömegközlekedés részesedése a város vérkeringésében 40% legyen."
Ezt 1 év alatt elérhetik, ha 2,20 EUR-ról jelképes 20 centre csökkentik a jegy árát.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2015.05.08. 10:57:29

a forradalmi megoldás lényege pedig az, hogy az a bizonyos szerkezet, melyet pantográfnak neveznek, az áramot a villamosoknak szánt áramvezetékről cseni el

Pantográf magyarul áramszedő. :) Igaz fentebb már írták. A cikk amúgy jó :)

ZBR 2015.05.08. 12:46:57

"És beálltak az új Mercedes buszok is városszerte, Cirato névre keresztelve."
Citaro.

"Számítások szerint évi 300 tonnával csökkenti a városra „engedett” szén-dioxid mennyiséget, a forradalmi megoldás lényege pedig az, hogy az a bizonyos szerkezet, melyet pantográfnak neveznek, az áramot a villamosoknak szánt áramvezetékről cseni el és nem igényel külön töltőállomást. Jelenleg két helyen járnak, és csupán 12 van a városban."
12 busz szerintem nem spórol meg 300 tonnát. Az naponta kb. 1 tonna kéne, hogy legyen. Inkább az a fontos, hogy a régi buszok is gázüzeműek, nincs hagyományos dízelmotoros busz Bécs városi üzemében.
süti beállítások módosítása