Lakótelepi élet Bécsben
2014. július 30. írta: Bazsa Mara

Lakótelepi élet Bécsben

Úszómedence a tetőn, szauna, játszószoba, közösségi tér, mosókonyha, veteményeskert, kerékpártároló és akad vendégeknek apartman is. Bécsben, egy lakótelepen. 

Egy tavaly végzett kutatás szerint a bécsiek 97 százaléka szívesen vagy nagyon szívesen él a városában. Nem is csoda, ha a fentebb említett kényelemmel, luxussal felszereltek a lakóépületek. Itt minden arról szól, hogy az ember jól érezze magát az otthonában, hogy szívesen térjen haza és találjon elfoglaltságot a szabadidejében. No és ha lehet, ne éljen elszigetelten, magányosan. A közösségformáló terek, az ismerkedésre, közös tevékenységre módot adó elfoglaltságok már a ’70-es évek óta kiemelt szerepet játszanak a lakótelepek, lakóparkok tervezésénél, építésénél.

DSC03258.JPG

Idilli kép 

Ennek nyilván több oka is van, de mindenekfelett a nagyvárosok rákfenéje, az elszigetelődés, az elmagányosodás játszik benne döntő szerepet. Ausztriában, különösen Bécsben egyre több a magányos ember. A lakosság elöregedő félben, a fiatalok között pedig igen magas a szinglik, az egyedülállóak aránya. 

Ezen olykor egészen pofonegyszerű ötletekkel próbálnak meg segíteni. Nem is hinnénk, hogy egy egyébként kihasználatlan területen minimális költségből kialakított kertecske mennyire kellemessé, otthonossá varázsolja közvetlen környezetünket. Arról nem is beszélve, hogy a közös dugványozás jó alkalom az ismerkedésre. A képen látható kis veteményes két házhoz tartozik, egy tégelyen ketten osztoznak. Persze nem elég, annyi a jelentkező, de mégis valami. A lakók évente váltják egymást, hogy mindenki hozzájusson egy kis házilag termesztett konyhakerti növényhez. Szeretnek itt időzni, ismerkedni, cseverészni, közösen locsolgatni, egymásnak büszkén mutogatni a megtermelt javakat. 

DSC03246.JPG

Napraforgó, répa, petrezselyem színesíti a teret

Magában az épületekben is minden a lakókról szól. Mindegyikben van zárható kerékpártároló, pince, mosókonyha, ipari mosó- és szárítógéppel, mely kivált a kisebb lakások tulajdonosainak, bérlőinek no és a gyerekes családoknak könnyíti meg és teszi olcsóbbá az életét. Mindegyik kötelező elem, de nem ritka a gyermekek részére kialakított játszószoba sem. Minden anyuka álma a babazsúroknak is helyt ad.

DSC03271.JPG

Buli hely, kicsiknek, nagyoknak

DSC03267.JPG

Nemcsak az új, de a régi bérházak zömében is van mosókonyha, szárító, vagy arra alkalmas helyiség

A tetőtérben kialakított közösen használható terasz és a medence sem kuriózum.  Bár ezek üzemeltetése valamelyest megemeli a közös költséget, közösségformáló-, építő ereje lényegesen nagyobb súllyal esik a latba. Legalábbis azok, akik ilyen házban élnek, ezt hangsúlyozzák.   

40e1ea8ef394e0b159d7f218ef86880a.jpg

 Valahogy így fest magasban a csobbanás (kép az internetről)

Kényelmesebbé és otthonosabbá teszi az életet az is, hogy gyalogtávra megtalálható minden, üzletek, orvosi rendelő, iskola, óvoda, éttermek, kocsmák. A kiváló infrastruktúra hozadéka, hogy az itt élők szabadidejük jóval nagyobb részét töltik közvetlen környezetükben, így több idejük marad a pihenésre.

Az egyébként visszahúzódó osztrákok, akik nem szívesen fogadnak vendégeket otthonaikban, és főként kávéházakban, éttermekben élik társasági életüket, szívesen költöznek olyan házba, amelyben közös helyiségek találhatóak. Az egyik bérház földszintjén például kialakítottak egy étkezővel egybekötött konyhát, ahol bárki főzhet és vendégeket is fogadhat. De vannak itt kisebb apartmanok is, arra az esetre, ha a egy jól sikerült buli után a vendégek szívesen maradnának éjszakára. Csekély ellenszolgáltatás fejében természetesen. Az építtető új ötlete osztatlan sikert aratott.   

DSC03247.JPG

Egész nagy baráti társaság is elfér itt

Nem ritka az sem, hogy a szomszédság szórakoztatásáról központilag gondoskodnak. Több helyen működik ifjúsági klub, vagy a képen látható „Szomszédság központ”, ahol különféle programokat, többnyire ingyeneseket szerveznek a környék lakóinak. A programkínálat bőséges, közös sportolás, kártyázás, kulturális séta nőknek – egy önkéntes és igen lelkes nyugdíjas pedagógus Bécs különböző kerületeiről mesél egy közös séta, kávézás keretében, ingyenes tanácsadás, segítségnyújtás, korrepetálás, gyermekprogramok, bolhapiac, agytréning, nyelvoktatás, közös főzés és sorolhatnám.

DSC03225.JPG

A szomszédok találkahelye 

Ez a sokféle tevékenység arra is jó, hogy minél hamarabb és jobban megismerkedjenek a szomszédok és belakják a környéküket. Hogy ne kelljen 10-20 évnek eltelnie, mire valakire egyáltalán ráköszönnek. Hogy lehetőség szerint tompítsák a nagyvárosokban élőkre oly jellemző magányosságot. Hogy az ismerkedés ne kerüljön pénzbe.  

DSC03253.JPG

 Igyekeznek minél több zöld területet meghagyni

Ahogy itt mindent egy kulcs nyit: bejárati ajtót, postaládát, szemetest, mosókonyhát, pincét, lakást, úgy a lakótelepek élete is egy cél körül forog, hogy az ember itt jól és otthon érezze magát.  

DSC03232.JPG

Játékos építészeti megoldás, ide sötétben is könnyű hazatalálni 

A felvételek Bécs II. kerületében készültek.

Fotó: saját

Ha tetszett a poszt, csatlakozzon a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt  

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://becsifekete.blog.hu/api/trackback/id/tr726557347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TheRminator 2014.07.31. 13:25:51

Bécsben nem volt 40 évig szocializmus. Emiatt itt nem pici lukak vannak lakásnak kinevezve, hanem normális méretű otthonok. Vannak normális közösségi helységek is. Az is igaz, hogy ezek bérlakások, nem tulajdonosok laknak benne. Nálunk sem kell 10 év ahhoz, hogy mindenkit megismerjünk a házunkba, 2 éve vettük a lakást, és mindenkit ismerünk. Pedig 10 emeletes, 40 lakásos házban lakunk. Hála istennek nálunk is minden zöld, és virágos. Szóval itt sem borzalmas élni.

Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2014.07.31. 13:31:56

az a magyar lakotelep, amiben a Rogan tengeti szukosen a napjait sokkal szinvonalasabb ennel

diszkriminans (törölt) 2014.07.31. 13:32:26

@TheRminator:
Japánban sem volt szocializmus, ott meg sokkal kisebb lakások vannak, mint nálunk. Nem biztos, hogy a nagy méretű lakás a magas életszínvonal feltétele, egyáltalán miért kellene sok időt tölteni a lakásban?

Globetrotter2014 2014.07.31. 13:39:58

Más volt a közönsége a nyugati és a keleti országok lakótelepeinek.

Grgabácsi 2014.07.31. 13:44:47

@TheRminator: A coccalizmusnak inkább az emberek közösségi életére volt hatása. Leginkább negatív. Btw. Franciaországban pl. annyira kicsik a lakások, hogy egy mosógép sem fér el mindegyikben.

Globetrotter2014 2014.07.31. 14:02:33

@Grgabácsi: ezt így nem általánosítanám, strasburgban egy akkora lakáson osztoztunk diákként amiből itthon 2 is kijönne (4 nagy szoba plusz hatalmas konyha-étkező). És panelszerű magas és nem túl szép épület, de valahogy stilusosabb volt mint itthon (ugyanúgy medence nélkül :) ).

murray 2014.07.31. 14:05:15

11 év panel után maradok a saját kerti medencémnél ha lehet. ezek itt álmok. a lakcsin a fűtést se fizeti a fele lakó nem még a medencét..röhej az egész koncepció.

fingerbangs 2014.07.31. 14:40:59

off
úgy dumáltok a szocializmusról mintha elmúlt volna,
pedig itt van a mai napig velünk,
sőt, egyre rosszabb

micsoda? 2014.07.31. 14:44:32

Az osztrák külön faj, mint ahogyan mi is:) De ha sokan átmegyünk, náluk sem lesz tetőtéri medence, mosókonyha,közösségi szoba, mert a vállalkozó az adó miatt olcsóságra törekszik, a többit meg ellopjuk. Ismerős nem? "Magyar ne lopj"

Nancsi 2014.07.31. 15:01:08

Én ezt a mosókonyha dolgot nem értem, mármint hogy mivel kényelmesebb mint az, hogy berakom a saját mosógépembe, kimossa, és zenél, hogy kész van. Most üljek ott mellette, vagy rohangáljak le X percenként ruhát cserélni, mert az a trendi?

nemjogasz 2014.07.31. 15:11:29

Na nálunk próbálnák meg például ezt a közösségi konyha dolgot, a következő napon már csak az üres szoba lenne, lehányt vakolattal... Még a 40-es izzót is kilopják a lépcsőházi lámpából...

EzVan:) 2014.07.31. 15:20:28

@Nancsi: new yorkban is ez van, sok bérházban.

először is, nem áll neki senki mosni reggel hatkor, este tízkor, egyéb lehetetlen időpontban. másodszor a mosókonyha eleve olyan helyen van beépítve a házba, hogy onnan zajok ne nagyon jussanak az apartmanba.
harmadszor, nem kell megvenni a gépet, azt tisztán és karban tartják, egy mosogép árát az életben összesen nem mossa el az ember, költheti azt a pénzt másra.

nem kell a lakásban kiállást építeni neki, nem foglal el minden lakásban négyzetméternyi helyet, hanem csak annak a tizedét, egy közösségi térben
negyedszer, kicsit modernebb házban jelez külön, ha végzett a mosással, szárítással

szóval, van előnye is, bőven.

ja, hogy a szomszéd utén kell mosni? Minden ilyen profi gép fertőtlenít ám...

EzVan:) 2014.07.31. 15:25:52

@nemjogasz: hehe. nálunk önkéntes lomtár lett, ahol hamar megjelent a ne lopj. előbb pofátlanul kisajátította, utána már tulajdonosként osztja az észt.
ugyanez igaz a közös kertre
valamint a társasházi megtakarításocskára, amit meg a fizetett közös képviselő lovasított meg.

nál 2014.07.31. 15:28:15

@Nancsi:
Trendi, mi? Azért mert valamit nem értesz, nem feltétlenül azért csinálják mások, mert az "trendi".
Például - tudom, hihetetlen - az egyik megfontolás az, hogy nem kell feleslegesen legyártani egy csomó olyan gépet, ami az idő nagy részében csak áll, vagyis kisebb a környezeti terhelés.
Aztán például praktikusság: látod, a képen is van három nagy kapacitású mosógép. Ha az egyik elromlik, ott a másik kettő, és nincs idegeskedés amíg megjön a szerelő.
No meg szintén a képen láthatod, hogy van szárítógép is. Nekem rossz tapasztalataim vannak a mosógép-szárítógép kombókkal, egy külön szárítógép viszont csodákra képes.
Én kifejezetten szeretem az ilyen rendszereket, és utálom a fürdőszobában kerülgetni a mosógépet, de soha a büdös életben nem fordult meg a fejemben, hogy milyen trendi vagyok emiatt.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.07.31. 18:10:48

@ZF2: ez így önmagában téves. a szocialista lakótelep deklarált célja volt a különböző néprétegek összeköltöztetése, pl a szomszédok című nagysikerű alkotásban is a tróger vágássy feritől az operaénekesig mindenki lakott a házban.
a cseheknél abszolút népszerű ma is a panel, nem annyira jellemző a gettósodás, mint itt.

schneewittli 2014.07.31. 18:13:45

Kontra mosókonyha: a legtöbb társasházban elég hülye módon van ez megoldva. Kezdődik ott, hogy ha heti egy napod van mosni, akkor már jól jártál, nem ritka a kétheti egy nap, amikor használhatod a mosógépet és a szárítót. A szárítót kénytelen is használni az ember, mert a lakásokban tilos ruhát szárítani, az erkélyen szintén, a szárításra kialakított konyhában pedig kevés a hely ahhoz, hogy kétheti mosást 1-2 napig hagyjon az ember száradni. Marad a gép, ami rettenetes energiapazarlás, arról nem is beszélve, hogy túlnyomó többségben nem túl jó gépeket adnak használatra, tehát vasalni az összes ruhátxszinte kötelező. Ez megint csak energiapazarlás, a vasalásra fordított időről nem is szólva.

Említettem, hogy nem ritka az, ha egy lakásra kétheti egy nap jut a mosásra. Hát, nem túl örömteli a gyerek hányásos ágyneműjét hetekig őrizgetni, márpedig muszáj - a következő mosónapig, ami szerencsés esetben van csak hetente.

Az a nem elhanyagolható szempont is a közös gép ellen szól, hogy a tartalék ruhamennyiség elképesztő méreteket tud ölteni egy gyerek esetében. Napi egy póló, egy nadrág, egy bugyi/alsógatya és egy zokni a minimum, ami úgy 12-14 éves korig normális, felnőttek talán már a nadrágokon tudnak valamennyit spórolni, bár személy szerint maximum kétszer veszek fel egy nadrágot mosás nélkül. Gyereknél viszont ez megoldhatatlan. Tehát heti egy mosónappal számolva átlagos családonként ez 28 póló, 28 alsó, 28 pár zokni, 14 nadrág. Ez a minimum, amit muszáj megvenni. Ez felnőtteknél még teljesen normális is, de a gyerekeim olyan 14 éves korig úgy nőtték ki a nadrágjaikat, hogy szinte újak voltak. Heti egyszer vettek fel minden darabot, 3-4 hónap múlva pedig nagyobbat kellett venni, tehát gyakorlatilag úgy nőtték ki, hogy alig hordták. Kétheti egy mosónappal ez az egész még rosszabbul néz ki: 56 póló, 56 alsó, 56 pár zokni, 28 nadrág családonként. De gyerekekre lebontva még rosszabb: 14 nadrág egy gyereknek 3-4 havonta a 4-6 helyett, ha a gép a lakásban van és bármikor használható. Az egészen pici gyerekkor pedig egyenesen horror, amikor a poronty napi 3-4 ruhát fogyaszt el.

És ezek csak az alap ruhák, nem számoltam a pulóvereket, otthoni rosszalkodókat, atlétákat, sportra használt pólókat/nadrágokat, konyharuhákat, törölközőket, ágyneműt, munkaruhát, sínadrágokat, síkabátokat, amiből mind-mind kell, hogy legyen egy heti tartalék. Rosszabb esetben kétheti tartalék.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy a heti/kétheti mosónap fix. Legyen mondjuk péntek, ami azt jelenti, hogy minden pénteken otthon kell lennie valakinek, aki egész nap mosni fog. Körülményes megoldani, hogy valakinek minden pénteken szabadnapot adjon a munkáltató, ráadásul minden egyes pénteknek lőttek is, mert mosni KELL. Nincs kirándulás, nincs pénteki rokonlátogatás, péntekre soha semmit nem lehet szervezni, mert különben az embert betemeti a szennyes, miközben nincs mit felvennie. Mindezt egy életen keresztül. Két éven belül az embernek garantáltan az lesz az érzése, hogy az egész életét a mosás és a mosónap köré szervezi. És nincs kibúvó, nincs megoldjuk másképp, nincs majd lesz valahogy, mert a péntek szent és sérthetetlen: mosni kell.
Jópofa tud az is lenni, ha mondjuk egy gép áll rendelkezésre, ami egy 6 lakásos társasházban teljesen normális, viszont pénteken épp elromlik a mosógép. Teljességgel életszagú, hogy a szerelő nem tud azonnal jönni és egy órán belül javítani a hibát, hanem majd csak délután, vagy másnap. Az aktuális heti mosás ugrott, ami egyfelől fellélegzés, amiért végre van az embernek egy szabad péntekje, másfelől katasztrófa, mert mit vesz fel a gyerek hétfőtől a következő szombatig?

Személyes tapasztalatom alapján ez az egész rendszer úgy sz@r, ahogy van. Aki teheti, inkább vesz magának egy pici gépet és kerülgeti a fürdőben, vagy egy szekrény helyére beteszi a konyhába, hogy hét közben is tudjon mosni. Így aztán a közös mosógépnek nincs túl sok értelme, de legalább van. :)

A közös medence meg olyan, mint a közös ló: túros a háta.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.07.31. 18:15:09

egyébként bécs is megfizette a maga tanulópénzét, az am schöpfwerk állítólag a tankönyvi példája az elcseszett lakótelepnek (bár lehet, csak addig, amig az osztrákok át nem ugranak a havannára, höhöhö). de a nagyszerű bennük, hogy igyekeznek tanulni a hibákból. bécs nem véletlenül a világ egyik legélhetőbb városa.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.07.31. 18:20:05

@schneewittli: nos, én pont ausztriában kevés közös cuccot látok, aminek túros a háta. gondolom a házfelügyelőségnek kéne rá figyelni, de nincs tapasztalatom ez ügyben.
amúgy meg a szomszéddal meg kell egyezni, aki kedden mos, hogy a két napot közösen használjátok, ha ennyire idióta a szabályozás. egy normális lakóközösségben ez nem gond.

Globetrotter2014 2014.07.31. 18:21:35

@milliliteratura: most tekintsünk el attól hogy a város *gében van egy bazi nagy tűzveszélyes és büdös, na meg rém ronda olajfinomító... :)

Van még itt-ott mit tanulniuk nekik is:)

schneewittli 2014.07.31. 19:07:11

@milliliteratura: a helyzet az, hogy a posztban lefestett idilli kép kivétel. Egy lakótelepen kétheti egy mosónap a normális, egy gyerek esetében ez akkor is minimum 14 nadrágot, 14 pólót (stb.) jelent, ami nem olcsó, de legalább 3-4 havonta meg kell venni, mert kinövi. Persze össze lehet beszélni a lakóközösséggel, hogy a kétheti egy napot felbontsák négy negyed napra, aztán pedig lehet a négy negyed nap köré szervezni az egész életet a munkától elkezdve a sporton keresztül a gyerek sulis programjaiig. Ahelyett, hogy vesz az ember egy mosógépet és nem rakosgatja a gyerek kakis-hányásos-izzadt ruháit két hétig. A közös mosógép előnyeit még mindig nem látom, pedig 20 év alatt azért észre kellett volna, hogy vegyem. :) A lakótelepi közös medence dettó, egy ekkora közösségben szükségszerűen van legalább egy gyökér, még ausztriában is, aki miatt sokkal vonzóbbá válik egy strandolás, mint a közös medence. Értelme nem sok, de legalább van közös medence. :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.07.31. 19:35:36

@ZF2: haha, lemérjem neked a százhalombatta-parlament meg a schwechat-parlament távot? de asszem még így is pozsony nyer, mert ott még ennél is közelebb van. schwechatot én még soha nem éreztem, de ha jön is valami onnan, csak a kaiserebersdorfi törökök orra alá megy :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.07.31. 19:37:27

@schneewittli: én belvárosi patkány vagyok, szóval eddig sem volt meg eztán sem lesz ilyen tapasztalatom :) nálam 3,80-nál kezdődik az elvárt belamgasság, ilyen helyen meg nincs medence a tetőn :)

schneewittli 2014.07.31. 19:49:51

Medence nálunk sincs, de pár lovat láttam már, aminek túros volt a háta. :) A belmagasság problémája szintén nem érint, a saját mosógép viszont elvárás. Mert a kérdés nem az, hogy meg lehet-e oldani a közös gépet, hanem hogy van-e értelme a szennyes körül forgatni a világot. :)))

TheRminator 2014.08.01. 09:27:56

@diszkriminans: Japánban más a helyzet. Ott a terület baromi drága, ahova felépül az épület, és sok lakást kell kihozni az adott helyből. Ezért kicsi ott.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2014.08.01. 11:43:00

@TheRminator: Állítólag már nincs itten se cucializmus, mégis, nézd meg, hogy az új lakóparkokban a lakások mekkorák. Aki már kicsit is normális méretűt akar venni új lakásban, annak már miniszternek kell lennie, különben kinevetik. Vagy legalábbis NAGYON mélyen bele kell nyúlni a bank svájcifrankos zsebébe (bár, mint tudjuk ezt minden paraszt megteheti már, hiszen ebben az országban az előrelátás és gondolkodás büntetendő tevékenység, ennek hiányát pedig megjutalmazzák, szóval tévedtem, nem is gond a hitel és a nagy lakás..)

BigPi 2014.08.01. 12:39:01

@schneewittli: Ezek szerint az ottani közösségek és társasházak inkább hasonlítanak egy főiskolás kollégiumra mint lakásra.

Globetrotter2014 2014.08.01. 12:57:29

@milliliteratura: igen, Bp 45km, Bécs 16.

De a BMWtől is bő 25 km,

A Wien Mitte viszont 12 km a Schwechati tartályoktól.

És azért az nem egy proli külváros, egy csomó iroda van arra, új negyedek.

Ha valami bibi lenne kb addig kellene evakuaálni...

Globetrotter2014 2014.08.01. 12:58:18

@ZF2: korr: BMW - BME (mint műszaki egyetem)

diszkriminans (törölt) 2014.08.01. 13:39:15

@TheRminator:
Ahogy Londonban is meg még sok más helyen. Na, ugye, hogy nem csak szocializmus függő a dolog?

Baaah 2014.08.01. 13:44:21

Meg nem szocializmus függő, hanem magyar, sajnos, pl. a cseheknél a panelek nem sokkal de 1-2 méterrel nagyobbak 7*7, 7*8 helyett, 8*8 és 8*9 nm-esek

schneewittli 2014.08.01. 22:20:34

@BigPi: annyira azért nem szörnyű a helyzet, bár tény, hogy nem ismerem az összes lakótelepet.
Nyilván vannak kivételek, de a legtöbb sajnos elég gáz, viszont ha választanom kellene a bécsi és a pesti panel között, minden bizonnyal a bécsit választanám. A teljes igazság viszont az, hogy soha az életben nem költöznék panelbe - sem Bécsben, sem Pesten, sem sehol máshol. Nyilván van, akinek megfelel, nincs is szándékomban förtelmes képet festeni róla, de az tény, hogy a posztban leírt idill ritka kivétel. Igen ritka. :-(

stüszi 2014.08.02. 13:22:08

@TheRminator: És sokkal kisebbek az emberek is, amúgy meg:))

barkooh 2014.08.02. 14:53:01

Nem olvastam el a cikket teljes terjedelmében, de engedjétek meg, hogy feltárjam a tényeket, ugyanis a cégünk kimondottan ilyen jellegű lakótelepi lakások építésével foglalkozik hosszú ideje. Egy osztrák cég alvállalkozójaként a gipszkartonos munkákat csináljuk, így belelátunk szinte az egész munkafolyamatba. (csőszerelés, villany, burkolás etc.) Ezeket a lakóházakat pozitív példaként említeni a vicc kategóriába tartozik. A struktúrát leszámítva az összes ház panel elemekből készül, tehát egy két törést, leszámítva semmiben nem tér el az itthoni rehabilitált panelházaktól. A lakások kb. 90% maximum 50 négyzetméter és ahol mi dolgozunk általában egy hosszú sötét folyosóról nyílnak. Természetesen minden fal (még a lakásokat a folyosóról elválasztó falak is kizárólag gipszkartonból készülnek) a legolcsóbb, de a szabványoknak épphogy megfelelő minőségű anyagokból, bár gyakran fordul elő, hogy spórolásból kevesebb anyag fémalkatrész, etc. kerül beépítésre. A falakban (külföldi vendégmunkások) gyakran ott maradnak bezárva a telehugyált műanyag flakonok, kajamaradék, etc. (csak az építésvezető meg ne lássa). Ami viszont még engem is meglepett, hogy több építkezésen is felhasználnak maradék, bontott anyagot. (főleg járólap) A helyzet valszín. Magyarországon még rosszabb ilyen szempontból, a különbség, viszont, hogy ezek a bécsi panel lakások irgalmatlanul drágák. Még a jól kereső bécsieknek is!! Egy 50négyzetméteres lakás a külvárosban, ami mondjuk pont a simmeringeri gyárkéményre néz 100-150.000 Eurónál kezdődik!!! De nem ritka mondjuk a 4-500.000 eurós lakás sem, ezek persze valamivel nagyobbak 100-120 négyzetméteresek. A lakótelep egy cég által felvásárolt telken úgy van megtervezve, hogy a lehető legtöbb lakóház elférjen, úgy hogy még éppen rá lehessen húzni a parkosított kategóriát. Bár több olyan építkezésen is voltam, ahol errre sem nagyon adtak. (Pl az újonnan épülő Seestadt) Egymáshoz nyomasztóan közel épült házak, sikátoros átjárókkal, ahol már előre lehet látni, melyik kiszögellésben fogják megerőszakolni az akkori munkásréteg lányainak valamelyikét.
Meggyőződésem, hogy a fent ajnározott lakótelepek 20 év múlva a Párizs külvárosaiban épült panelgettók sorsára fognak jutni.
Rendes erkély ritkán van, inkább a beugró-szerű minden oldalról zárt loggia a jellemző. (pont mint a magyar paneloknál). Az építkezés mögött zajló profithajhászásról meg külön regényeket lehetne írni. Érdekes módon akikkel beszéltem az építtetők közül, senki nem költözne be ilyen házakba. A parkosítás határidőre gépekkel történik, gyorsan televerik néhány fával a panelházgyűrű közepén lévő néhány száz négyzetmétert. És ha kész van, lefényképeznek egy babakocsis anyukát, egy függőágyat, vagy egy slackline-ozó fiatalt, hogy micsoda "közösségi teret" építettek. Két dolog számít az építtetőnek, hogy meglegyen a haszna, és, hogy be tudja tartani a határidőt, minden más másodlagos. Azért az is sokat elmond az egészről, hogy a Seestadt nevű épülő lakótelepen, amit már említettem folyamatosan készenlétben áll egy mentőhelikopter, mert annyi a munkahelyi baleset. Az egész ellenőrízhetetlen, nem csak minőségileg, de a munkások biztonságának tekintetében is. Szóval szerintem már 20 éve folyamatosan ezekkel a konzervdobozokkal teszik tönkre ezt az amúgy gyönyörű várost. (Mert persze, ha valami útban van azt ledózerolják a francba, függetlenül attól, hogy az épületnek esetleg csak egy külső festésre lenne szüksége.)

ember100 2014.08.02. 16:43:31

@TheRminator:
Helló !
Hát igen , meg ők már itt voltak amikor mi idecuccoltuk a jurtáinkat.
Nem volt 1000 év totális kizsákmányolás a magyar úr és jobbágy , szolga , paraszt között !
Ez a legnagyobb különbség , nem a szocializmus.
Nézz utána akár 1820 ban is szebben jobban élt az osztrák , német... paraszt mint mi :)

Szomszéd asszony 2014.08.03. 09:04:06

Tarlos ur szives figyelmebe ajanlom a cikket!

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.08.05. 09:45:07

@Nancsi: Nem kényelmesebb. Így szokták meg. Magyar szemmel nézve, ahol mindenkinek mosógépe van kifejezetten furcsa.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.08.05. 09:47:06

@EzVan:): "egy mosogép árát az életben összesen nem mossa el az ember, költheti azt a pénzt másra."

Hát két gyereknél már naponta megy a mosógép. Egy év alatt kifizeted egy árát.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2014.08.05. 09:57:44

@barkooh: Ez egy szép összefoglalás. A seestadti lakótelepnél már megáll a metró kint a susnyás közepén. :)

barkooh 2014.08.05. 12:25:46

@flash.gordon:
A Pöttyös utcánál meg a Határ útnál is megàll. Legyen a bécsi tömegközlekedés követendő; ezek a dobozokeg elrettentő példa. Amúgy mindig a tunningolt ladák jutnak róluk az eszembe. :)

Kata Takacs 2014.08.05. 21:29:39

Hol van ez a csoda ? 27 eve elek itt de nem lattam bocsi

Bazsa Mara 2014.08.06. 22:07:16

@Kata Takacs: Kedves Kata! Szívesen megmutatom. Egyébként a Vorgarten megállótól pár percre, a volt teherpályaudvar helyén.
süti beállítások módosítása