Love story Savoyai bécsi palotájában
2014. június 17. írta: Bazsa Mara

Love story Savoyai bécsi palotájában

Ha valaki átfogó képet szeretne kapni a kortárs művészetről, nemzetközi irányzatairól, a minimal-art, a koncepcionális művészet jeles európai, amerikai képviselőiről látogasson el Bécsbe. Nem állítom, hogy szerelem lesz első látásra. Azt viszont igen, hogy érzelmileg, lelkileg gazdagabban tér haza. 

A Kartner Strassétől pár percnyi járásra található Winterpalais több mint kétszáz év elteltével nyitotta meg kapuit a látogatók előtt. A palota, egykori tulajdonosa, Savoyai Jenő, a művészetet bőkezűen pártoló mecénás hírnevéhez méltó funkcióval gazdagodott, kiállítások, tárlatok, kulturális események színhelyévé, művészetek oázisává alakult. A Love story néven futó kiállítás a napokban nyílt meg, magasra téve a mércét.

Jól jár, aki ide betér. Egyrészt lát egy építészeti remekművet, másrészt kulturálisan is feltöltődhet. A káprázatos barokk környezetbe helyezett kortárs alkotások éles kontrasztot alkotnak a hely atmoszférájával. Kiemeli, és más megvilágításba helyezi őket, párosítva a külcsínben tobzódó múltat és a modern, alkotó jelent.   

Love story. Ezer és egy gondolat, emlékképek a múltból. A kultikus film, könnyekkel a végén. Romantika, boldogság, sírás és nevetés. Lebegés, gyötrelem, éden és pokol. Hullámzó, ellentmondó érzések. Egy a közös bennük, a szenvedély. A szenvedély hatotta át Wolfgang és AnneTitze egymás és a művészetek iránti érzelmeit is. 1995-ben az első kortárs kép vásárlásakor egyikőjük sem gondolta, hogy ennek folytatása lesz.   

DSC02976.JPGMatthew Barney, New sun, 2007. A kiállítást relámozó plakáton ez a kép szerepel 

Wolfgang Titzét, a racionális, nemzetközileg elismert osztrák gazdasági szakembert, és Anne de Boismilont, a fennkölt, finom lelkű történészt, riportert, dokumentumfilmest, ismert tévé producert nemcsak érzelmeik kötik össze, de elhatalmasodó szenvedélyük, a művészetek iránti megszállottságuk is. Egy közös hobbi, melyről eleinte egyáltalán nem gondolták, hogy ilyen naggyá növi ki magát, hogy egy kor biztos kézzel, igényesen kiválogatott remekművei kerülnek tulajdonukba. Sajátos, egyéni szempontból válogatott alkotások ezek. A racionális férfié, aki vonzódik a neoexpresszív német festészethez, a minimal-arthoz, a koncepcionális művészethez, és a nőé, aki érzékeny a társadalom változásaira, akit a művészet identitásának, egy új szimbiózis megteremtésének kérdései izgatnak. A gyűjteményből világosan kirajzolódik a két eltérő nemzetiségű, nemű ember látásmódja,de a végeredmény önmagáért beszél, izgalmas, páratlan egységet alkot, a nem is olyan távoli múlt és a jelen lenyomatát, melyet először tárnak nyilvánosság elé.

Wolfgan Titze így vall erről: „A gyűjtés maga hosszadalmas procedúra. Az ember vizsgálódik, összehasonlít, tervez, célokat tűz ki, megismerkedik más gyűjtőkkel, barátságokat köt művészekkel, galéria tulajdonosokkal, tanácsokat kér és kap, tapasztalatokat gyűjt. Ellátogat a műtermekbe, melyek sajátos atmoszférája magával ragadja és beszippantja. Túl sok a benyomás, sokszor nehéz döntést hozni. Többnyire a megérzéseimre hagyatkozom, amikor vásárolok. A végső döntés ugyanis mindig szubjektív.” 

DSC02979.JPG

Középen: James Lee Byars, Is, 1995.  

A kurátorok, Severin Dünser és Luisa Ziaja munkáját nemcsak a hatalmas választék, 90 művész 130  munkájából válogattak, de a két, egymástól merőben eltérő helyszín is nehezítette. A kortárs művészet alkotásai, a festmények, a szobrok, a grafikák, a fotográfiák részben a barokk enteriőrben, részben a 21 er Haus modern épületének letisztult, világos, tágas tereiben kaptak helyet, egyéni, sajátos megjelenésben. A gyűjtő páros aktív részvétele a kiállítás anyagának kiválasztásában hozzájárult ahhoz, hogy ne csak az elmúlt hatvan év művészettörténetileg jelentős alkotásai, hanem egy sajátos, egyéni szempontok vezérelte válogatás is érvényesüljön, nyomon követve a kortárs művészet fejlődését, új irányvonalait. 

28-slg-t-54647_presse_21.jpeg

                       Kiállítás a 21 er Hausban                                       

A személytelen, érzelmi tartalmaktól mentes, letisztult formák és színek jellemezte minimal-artot olyan kulcsfontosságú alkotók művei reprezentálják, mint Donald Judd, a minimal-art egyik alapítója, meghatározó egyénisége, Dan Flavin, a világító fénycsöveiről elhíresült fénymágus, Sol Lewitt, a koncepcionális, az érzelem mellett az értelemre is ható művészet megalkotója, kitalálója. Az amerikai művészeti élet olyan csillagai, mint Sterling Ruby, az elektronikus, digitális képeiről is ismert Wade Guyiton, vagy Seth Price sem maradtak ki. A nemzetközi alkotók, Olafur Eliasson, Matthew Barney, Anish Kapoor és Jeff Wall mellett a kortárs európai művészet is képviselteti magát, az olasz „ironikus” avantgárd, koncepcionális művész Manzoni, vagy az olasz festő, szobrász, Lucio Fontana személyében. A világháború utáni német művészet stílusteremtő főszereplőinek, a festő, szobrász, fotográfus Gerhard Richternek, a festő, szobrász Georg Baselitznek, festő és szobrász, akinek több műve is látható a klosterneuburgi Essl Múzeumban, pedig nem is kérdés, hogy itt a helye. 

Némi túlzással jelen van mindenki, aki számít, aki alakította a XX. századot, és hatással van a XXI. század művészetére. A globális nemzetközi művészvilág. 

DSC02993.JPG

Georg Bazelitz, Herdoktorfreud, 2011. 

Amikor megállok egy Bazelitz kép előtt, a teremőr hozzám lép. „ Tetszik magának?" - kérdezi. "Itt van Bécsben. Mármint Bazelitz. Tudta? Alig fél órája, hogy elment. Inkognitóban jött, de lebukott. Egy német házaspár felismerte. Ők mondták, mert én bizony meg nem ismertem volna. Azt is mondták, nem ez az eredeti neve. Így szignálja a műveit, hogy Bazelitz, de másképp hívják. Ha van kedve, nyomozza ki.”

Aztán közösen és hosszasan nézzük a művész alkotását. Ki ezt, ki azt vél felfedezni, látni benne. A művészetben ez a szép, hogy mindenkiben más gondolatokat, érzéseket ébreszt.

Mellesleg Bazelitz nevének kiderítése nem igényelt nagy nyomozást. Hans-Georg Kern néven anyakönyvezték. Deutschbazelitzben.

A kiállítás 2014. október 5-ig látogatható

A Belvedere-hez tartozó Winterpalais és 21 er  Haus 

Fotó: saját

Ha tetszett a poszt, csatlakozzon a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://becsifekete.blog.hu/api/trackback/id/tr266306887

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.