A bécsi remíz
2017. március 14. írta: Bazsa Mara

A bécsi remíz

A kisfiúk tűzoltónak, katonának készülnek, talán még a masiniszta is belefér a képbe. Olyat viszont aligha hallunk, hogy villamosvezetőnek. Pedig a villamos is van annyira izgalmas, mint a vonat, és itt közelről is megcsodálhatóak, és kipróbálhatóak.

A bécsi tömegközlekedés fejlődéséről, 150 éves történetéről, a kezdetektől napjainkig kapunk képet a Remíz (Remise) telephelyén, a kiszuperált, múzeumi darabokat befogadó hatalmas hangárban. Sárga csík mutatja, merre van a látogatást kijelölő pálya. És ha már sárga, odabent ugyancsak sárga táblák teszik az embert irányba.

img_6732.jpg

img_6585.jpg

Ma már természetes, hogy megnyomunk egy gombot és magától nyílik az ajtó, hogy jelzünk a sofőrnek, mikor álljon meg. Nem volt ez mindig így. 1865-ben például ló húzta a síneken futó, kötött pályás villamost. Gyorsabb és olcsóbb volt, mint az ugyancsak patások által vontatott omnibusz, és akkora káoszt sem okozott. 

img_6594_2.jpg

A képen látható muzeális darab, az Imperial kocsi, már 1868-ban szállította a népet Bécsben, és annyira közkedvelt volt, hogy előbb téliesítették a nyári változatot, majd később elektromos meghajtást is kapott. Egészen 1948-ig a városképhez tartozott. 

img_6603.jpg

Azt tudta, hogy Bécsben már 1883-ban, a feltalálást követő második évben, üzembe állt az első elektromos villamos? Igaz ugyan hogy csak egy vonalon, a Práter és a Westbahn között, méghozzá az ötös, de a nyomvonal máig megmaradt. Az is igaz, hogy aztán még jócskán kellett várni addig, amíg 1897-ben a hálózatot a városban felavatták és ünnepélyesen átadták. Akkor 30 motoros járművet helyeztek forgalomba, 10 ember fért el ülve egy vagonban. És a sebességük sem volt valami észbontó, csupán 15km/órával haladtak a sínre helyezett járgányok.

img_6591.jpg

Egyébként anno az elektromos villamosok elterjedését egészen magas helyről nehezítették. Maga Ferenc József császár féltette a várost, nem nézte jó szemmel, hogy a Ringet mindenféle dróttal behálózzák, amibe még áramot is vezetnek. Ellenezte, ahogy csak tehette. De hát hiába tiltakozott, az időt és a fejlődést megállítani még egy császári nemtetszés, rosszallás sem tudott.

img_6615.jpg

Ezzel együtt érdekes, hogy amikor a nép őfelsége uralkodásának 60. évfordulóját ünnepelte, 4200 diák villamosozott ki a schönbrunni kastélyhoz, hogy Ferenc Józsefet köszöntse. Akkoriban a villamosok kalauzokkal futottak, szegények ellenőrök görcsöt kaptak, mire több ezer jegyet kilyukasztottak. Pedig aznap 967-en is szolgálatban álltak.

img_6708.jpg

De vannak még más érdekességek is. Bécsben például gőztuja is járt, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, igen szennyezte a köztereket. Egykor emeletes villamossal is próbálkoztak, de ez sem jött be a kényelmes fővárosiaknak. Sehogy sem akarózott nekik felmászni az emeletre. 1939-ig bírták, majd, emeletes buszos társaikkal egyetemben, a közakaratnak engedelmeskedve, a forgalomból ezeket a járműveket kivonták. 

img_6637.jpg

img_6666.jpg

És itt van az a híres-nevezetes 26A busz, mely a 1976. augusztus 1-én hajnal 4 óra 30-kor a Reichsbrücke, a Birodalmi híd összeomlásakor pár másodperc alatt a víz alá került. Pillanatok alatt ellepte a Duna vize. A vezetője túlélte a szerencsétlenséget és még sokáig buszsofőrként tevékenykedett. Az elhíresült busz pedig a Remíz ékes és leghíresebb darabja lett.

img_6716.jpg

Családbarát, interaktív és izgalmas. Végigfuthatunk a mai metró járatain, kalauzt játszhatunk és jegyet lyukaszthatunk, kifelé menet pedig más nagyvárosok közlekedéséről, villamosairól, metróhálózatáról még sok érdekességet megtudhatunk. Igaz, a kicsik akkor okulnak belőle, ha felnőtt kísérettel mennek a Remízbe. A történelmi visszatekintések között lépkedve, képekkel színesített leírásokat találunk, ahol elkel a nyelvtudás, de annak híján a történeteket az apukák és anyukák maguktól is kitalálhatják. 6652 és 55,

img_6652.jpg

Fotó:saját

Ha tetszett a poszt, csatlakozzon a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt    

 

 

A bejegyzés trackback címe:

http://becsifekete.blog.hu/api/trackback/id/tr3712300743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

l.gabi 2017.03.15. 01:15:45

Erről a múzeumról nem is tudtam. Ha legközelebb ott leszek, megnézem. Köszönöm!

Békássy Csaba 2017.03.15. 11:56:50

Amikor még ló húzta, az "közúti vasút" volt, csak a némettel ellentétben nekünk nics külön szavunk a "villamos hajtású közúti vasútra", de akkor sem kellene ennyire mechanikusan átvenni a német nyelvű szöveget: észre kellett volna venni, és idézőjelbe tenni a "lóvontatású villamost" és a "gőzvontatású villamost".

Békássy Csaba 2017.03.15. 11:59:35

A "Villamos-múzeum" Bécsben már vagy ötven éve működik, először a Hernalsban levő kocsiszínben volt, és vagy harminc éve költözött az Erdbergstraße kocsiszínbe.

szepipiktor 2017.03.15. 13:10:37

@Békássy Csaba: Szerintem maradjunk a lóvasút és a villamos szavainknál, ma már március 15. van...

szepipiktor 2017.03.15. 13:16:36

A szerző egy roppant érdekes és sokak számára ismeretlen múzeumot ismertet, és ezt köszönöm!
Fontos, mivel nálunk éppen a közlekedési múzeum eliminálása zajlik, a tudjuk milyen eredményt jelző hol legyen MAJD az új műzeum... Máshol pedig óvják, vizsázzák a múltjukat és büszkék is arra.
Jó lett volna egy látogatási idő, ár ismertetés is, hiszen gyerekesek építhetik a kirándulásukat úgy is, hogy bejussanak ide.
Ugyanakkor kevesebb bulvárt, ha lehetne. Nálunk mág a 80-as években is hasonló tuják futottak, elég nagy számban és a gombnyomós megoldás is bőven a 90-es végétől lett ismert. És a Combinok és az új Tatrak után lett életünk része. Szóval sok minden, mi ott múzemi tárgy, két évtizede még nekünk a napjainkat jelentette.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.03.15. 21:44:19

@szepipiktor: Mi ebben a bulvár? És hol van az a "nálunk"? A szerző Bécsben él és arról írt.

A nyitvatartást itt találod: www.wienerlinien.at/eportal3/ep/channelView.do/pageTypeId/66526/channelId/-46636

@Békássy Csaba: Muszáj okoskodni egy ilyen remekül megírt cikk alatt. Az ilyen apró nüanszok erősítenek meg abban miért nem élek Magyarországon.

Békássy Csaba 2017.03.16. 02:03:16

@flash.gordon: arany János születésének kettőszázadik évfordulóján okoskodásnak tartod, hogy a magyar szavakat értelmüknek és jelentésüknek megfelelően érdemes használni, az egyébként szerintem is remek cikk érdekében? És kortársa, Petőfi Sándor is megírta ezt a szükséges igényességet a "Tizenkilencedik század költői" versében.

Békássy Csaba 2017.03.16. 02:04:29

@Békássy Csaba: Bocsánat: gépelési hiba: természetesen Arany János!

Buchhalter 2017.03.16. 08:43:53

@szepipiktor: sajnos igazad van.A közlekedési múzeum körülötti mizériából nem sok jót látok előre.De mit várunk egy olyan bagázstól ami a 70-es évek óta veri szét a Budapesti tömegközlekedést.A legnagyobb hiba a Rákóczi úti villamos megszüntetése és ezáltal a közforgalom ráengedése volt.Most is csak ötletelnek,hogy de hát vissza kéne állítani.Amennyit elpazaroltak Stadionokra meg egyéb hülyeségekre már rég tokkal-vonóval lenne pálya az Astoriától - Újpalotáig.Sorolhatnám még amit kár volt megszüntetni : 15-ös a Dráva utca környékén, 25-ös az Állatkert környékén 64-es a Fogarasi út környékén a 8-as Újpesten.Pesterzsébet meglévő villamos hálózata ahogy van értelmetlen.Új pálya irányokkal sokkal jobban fel lehetne tárni a városrészt bekötve a belváros vérkeringésébe nagyobb létszámú utazó közönség bevonásával és lehet így ki lehetne iktatni a túlzsúfolt és büdös 23-as busz családot.Csak pár kósza ötlet így hirtelenjében a részemről.

Békássy Csaba 2017.03.16. 13:36:09

Úgy látszik, nem olvastad el az idézeteket; ezzel a válasszal magadat minősíted.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2017.03.17. 00:21:22

@Békássy Csaba: Inkább te magadat azzal, hogy elismered, hogy a cikk remek de fikázással indítasz. (tudom tec sak jót akartál meg Arany és blablabla)