A híd, mely áldozatot követelt Bécsben
2016. július 29. írta: Bazsa Mara

A híd, mely áldozatot követelt Bécsben

Nincs még egy híd széles e Bécsben, melyet annyi történet, legenda és mítosz övezne. 1976. augusztus 1-én beírta magát a város történetébe. A Birodalmi híd aznap 10 perc alatt ripityára tört és a Duna omlott.

Negyven éve történt. Vasárnap hajnali 4 óra 30 percet mutatott az óra. Egy csuklós busz poroszkált a hídon, félúton egy autó vesztegelt, lerobbant, defektes lett a gumija. Ekkor reccsent egy hatalmasa a szerkezet, és 10 perc alatt, mint egy kártyavár, darabjaira esett, elnyelte a víz a betonszerkezetet. 1976. augusztus elseje örökre belevésődött a bécsiek emlékezetébe.  

vienna-reichsbruecke-collapse5.jpg

20 nap híján épp 100 éve volt annak, hogy az összedőlt híd helyén felépült Bécsben az első állandó, dunai híd. A nagy folyam szabályozásakor a schönbrunni Gloriettétől indulva a Stephansdómon át, a Pratersten tengelyén haladva jelölték ki a Dunán átívelő átkelőt. Az építmény 1876-ban lett kész, és felvette a trónörökös, Rudolf főherceg nevét.

wikimedia.png

Grandiózus építkezésnek számított ez a maga idejében, és ha nem is örökre tervezték, de legalábbis hosszú időre. Sokáig tartotta is magát, állta az idő vasfogát, átélt egy világháborút, de végül megadta magát. Az 1919 után már Reichsbrückére (Birodalmi híd) keresztelt építményen korrodálódott a vas, felújításért esedezett az alap. Ésszerűbbnek tűnt egy újat építeni, mint a régit toldozni, foltozni. A jobbára elavult acélszerkezetes helyébe egy új építését vették tervbe.

wien1.JPG

A pályázaton egy lánchíd terve futott be első helyre. Az építkezés a vártnál lassúbb ütemben haladt, gátolták az alapnál jelentkező gondok a munkálatokat, végül 1937-ben adták át az új hidat. Ez nagyobb lett és még több költséget emésztett fel, és Európa harmadik legnagyobb lánchídja címmel tetszelgett. A II. világháború idején ez volt az egyetlen, járható híd a Dunán. A harcok idején az oroszok védték, és „56-os objektum” kód alatt emlegették. Hálából a helyiek a Vörös hadsereg hídja (Brücke der Roten Armee) nevet adták neki, és ez így is maradt egészen '55-ig.

img_5571.jpgAztán jött az a bizonyos, tragikus hajnal. A híd 10 perc alatt, hatalmas robajjal csapódott a Dunába. Alig maradt nyom utána. Még rágondolni is rossz, mekkora tragédiát okozhatott volna, ha csúcsforgalomba hullik a híd romjaiba. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy életét „csak” egy ember vesztette. Az autó fiatal tulajdonosa lett a tragédia egyetlen áldozata. A busz sofőrje - akinek egyébként normális esetben nem lett volna erre semmi dolga, ám aznap elaludt, és erre rövidebb volt a munkába vezető út - ép bőrrel megúszta. A csuklós busz még ma is megvan, bekerült a Villamos Múzeumba. 

1980-at írtak, amikor átadták az új, ma is látható, harmadik hidat. Nevét a híres, osztrák drámaíró után Johann Nestroyról kapta, ám a köznyelv változatlanul Birodalmi hídnak hívja. A Reichsbrücke a 2. és a 22. kerületeket, a Mexikoplatzot és a Donaustadtot fűzi egybe, a Duna-szigetet érintve. A külcsínre szép és impozáns Duna-híd multifunkciót tölt be. Fent az autósoké a terep, lent metró bújik meg, járdát kaptak a gyalogosok, és felfestett sávot a bicajosok.

img_2606_1.jpg

img_5576.jpg

Panoráma megállóról is szép látvány fogad, a megszállott fotósok itt csattogtatnak, a DC torony az egyik kedvenc téma, és az alatta kikötő hajók fedélzete sem piskóta. Sokan gyönyörködnek erre a látnivalókban, de kevesen gondolnak bele a múltba.   

img_5592.jpg

Fotó: archív és saját

Ha tetszett a poszt, csatlakozzon a Bécsi fekete Facebook közösségéhez: itt   

  

A bejegyzés trackback címe:

https://becsifekete.blog.hu/api/trackback/id/tr258920228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

beszélő név 2016.07.30. 16:44:41

Annak az augusztus elsejének a története egyébként azzal kerek, hogy a német forma 1-es nagydíjon meg kevés híján aznap vesztette életét az osztrákok szemefénye, Niki Lauda, aki bennégett a Ferrariban és napokig lebegett élet és halál között.

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2016.07.30. 20:57:19

Az kiderült hogy mitől omlott össze a híd? Mert ez elég ritka hogy egy egész híd megzuhanjon, se földrengés, se bombák..

Benderik 2016.07.30. 20:58:04

Na de végül kiderült valami, hogy mindez miért?

Makovecz Gyula Péter · www.monarchiaturak.blog.hu 2016.07.30. 21:09:56

@Sigismundus: Igen, talán pont a lényeg maradt ki a posztból, hogy miért. A Wikipédia által meghivatkozott pdf szerint a baloldali pillér betonjában keletkezett be károsodás, építési hiba miatt. Ugyanis teljesen feleslegesen kibetonozták a tartórács közöket. Ez viszont lehetővé tette, hogy a gránitburkolat mögött a csapadékvíz behatolhasson és a tartórács alatti betont folytonosan áztassa és rongálja. A lecsökkent szilárdságú beton a tartórács alatt összerepedezett, nagy mennyiségű beton törött össze és vált le a pillérről az egész pilon elcsúszott, a másik oldali pillérsaru eltörött és ezt már az egész híd összeomlása követte.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.07.31. 07:57:17

Mint egy mini Erzsébet-híd... :)
Érdekes, hogy mennyire hasonlít Bécs és Budapest. Pl. hogy ott is minden többe kerül, mint tervezték. :))
süti beállítások módosítása